Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zamyšlení nad Otázkami Václava Moravce z Karlových Varů

3. 07. 2012 18:09:30
Nedělní debata mne dokonale nadzvedla ze židle. Tak obrovitánskou neinformovanost, nebo spíš možná demagogii, jsem opravdu nečekal. Šéf americké odborové organizace režisérů Taylor Hackford si neustále pletl pojem s průjmem.

Za celou dobu diskuze nedokázal v nejmenším obhájit práva autorů. Ty jaksi pominul ve prospěch skupiny, kterou zastupuje. Režisé není autor. Autor je ten, kdo napsal knihu, případně scénář. Režisér je ten, kdo film realizuje podle scénáře, producent jej financuje a nevylučuje se, že producent a režisér jsou jedna a tatáž osoba. Málokdy již autor námětu. A tak se také musí každý vyrovnat s případným ziskem, či ztrátou. Se všemi důsledky „podnikatelského záměru“, kterým každé dílo je. A nemusí se jednat jen o film, může to být i Hackfordem bagatelizovaná kniha, nebo naopak vyzdvihovaná hudba.

Stejně tak jsem nemohl přijmout argumenty Jana Svěráka. A opět možná proto, že brečí správně, ale na špatném hrobě. Oba pánové totiž hájí výraznou minoritu autorů a interpretů. Stejně tak, jako podivné organizace OSA, INTERGRAM a DILIA v České republice. A potažmo i zákony, které umožňují vybírat „výpalné“ za kažbý prodaný nenahraný nosič, za paměťovou kartu do foťáku, nebo kamery, za každou kopii v KOPYCENTRU, bez ohledu na to co kopíruji a co na prázdné nosiče nahrávám. Už tato „presumpce viny“ by mne mohla opravňovat k nelegálnímu kopírování, které mám již DE FACTO zaplacené.

Argumenty typu „Beatles by nic nedokázali, kdyby neměli chráněná autorská práva“ jsou zcestné. Oba pánové snad záměrně bagatelizují hlavní problém – distributorské společnosti a různé „ochranné autorské svazy“ - které ujídají větší část zisku a rozdělování takto získaných peněz je netransparentní a nedohledatelné.

Protože jsem svým způsobem také autor, režisér, kamerman a producent v jedné osobě, pokoušel jsem se zjistit, která z organizací mne bude zastupovat. Dozvěděl jsem se, že žádná. Proto také veškerá svá díla dávám k dispozici volně ke stažení na internetu. V obdobné situaci jsou stovky hudebních skupin, regionálních videostudií, fotografů a jistě také spisovatelů. A protože je to můj „podnikatelský záměr“, nestěžuji si, že prodávám DVD s hodinovým sestříhaným záznamem za 30-50 Kč.

A já se ptám: Proč mám já a ostatní drobní umělci doplácet na „HIGH SOCIETY“ , která si bude diktovat co se smí a nesmí ? Kdo mi uhradí škodu, která mi vznikla zablokováním mého placeného účtu na serveru MEGAVIDEO, kde jsem měl uložená a archiovovaná pouze mnou vytvořená videa ? Kdy se bude opakovat něco obdobného na serveru YouTube, kam videa ukládám v současnosti ? Jak prokáže běžný člověk, neznalý zákonů, že film, nebo hudba v jeho telefonu či tabletu, jsou legálními kopiemi, které zakoupil na DVD nebo na internetu ? Proč platím „ZLODĚJSKOU DAŇ“ za prázdné nosiče ?

Předseda České pirátské strany Ivan Bartoš správně pojmenoval jádro problému. Bohužel, spoludebatníci mu nechtěli naslouchat.

A závěr ? Je jednoduchý. Dejte mi peníze, natočím film a postarejte se o to, aby mi za jeho shlédnutí platili. To je filozofie, kterou pánové Hackford a Svěrák prezentovali. Tímto bych chtěl požádat o nějakých pár mega pro místní kapely a lidi, co točí videa, dělají divadlo a píšou blogy. Myslím si, že na Vyškov by nám stačilo tak nějak kolem pěti mega  PS: Když to bude víc, nebudem se zlobit.

Autor: Jaroslav Vinický | úterý 3.7.2012 18:09 | karma článku: 12.56 | přečteno: 757x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Hyde park

Petr Gabriel

Radioaktivita při demolici WTC v Novém Yorku.

Američtí vojenští vědci jsou velmi vynalézaví na zmatení veřejnosti, když 84 procent jejich země jim stále věří, ale my již víme, jak to dokázali. Prohledáváním sovětských vojenských archivů se jim vyplatilo, postupovat s ohledem.

10.8.2017 v 22:20 | Karma článku: 7.09 | Přečteno: 301 | Diskuse

Karel Ábelovský

... jako sorry II.

ale nedá mi to; musím se opět ptát a přemýšlet o tom, co se asi stalo s národem, nebo spíš jen jeho částí, tedy jsou-li zde čteností i karmou vyzdvihovány výtvory, jako jsou blogy autorů Cvalína, Čermáka a nebo Mikuláška?

5.8.2017 v 16:08 | Karma článku: 15.55 | Přečteno: 474 | Diskuse

Jiří Beránek

Bože, jak hluboko jsem klesla aneb Sparta v plné nahotě

Ti dříve narození si určitě vzpomenou na kultovní italskou komedii s Laurou Antonelli v hlavní roli.

4.8.2017 v 15:06 | Karma článku: 14.06 | Přečteno: 536 | Diskuse

Štěpán Bicera

Upadá to tady, upadá

Je poledne a na titulní stránce visí dokonce blogy ze včerejška. Kde jsou ty doby, kdy 24 blogů, které sepsali autoři od dnešní půlnoci, byly stvořeny tak za dvě hodiny. Stejně čile se i pod blogy diskutovalo, byť pod "knicky".

3.8.2017 v 12:55 | Karma článku: 23.80 | Přečteno: 542 | Diskuse

Petr Gabriel

Průběh demolice věží WTC i po výbuchu termonukleární nálože.

Způsob provedení této demolice v médiích nenajdete, protože nechtějí ztratit kredit poslušných médií. Tento postup však určitě byl někde vyzkoušený, protože jeho technologie přesně časově zapadaly podle harmonogramu, řízené počíta

3.8.2017 v 0:14 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 410 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 830
IT, kameraman, muzikant a pesimista.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.