Za celou dobu diskuze nedokázal v nejmenším obhájit práva autorů. Ty jaksi pominul ve prospěch skupiny, kterou zastupuje. Režisé není autor. Autor je ten, kdo napsal knihu, případně scénář. Režisér je ten, kdo film realizuje podle scénáře, producent jej financuje a nevylučuje se, že producent a režisér jsou jedna a tatáž osoba. Málokdy již autor námětu. A tak se také musí každý vyrovnat s případným ziskem, či ztrátou. Se všemi důsledky „podnikatelského záměru“, kterým každé dílo je. A nemusí se jednat jen o film, může to být i Hackfordem bagatelizovaná kniha, nebo naopak vyzdvihovaná hudba.
Stejně tak jsem nemohl přijmout argumenty Jana Svěráka. A opět možná proto, že brečí správně, ale na špatném hrobě. Oba pánové totiž hájí výraznou minoritu autorů a interpretů. Stejně tak, jako podivné organizace OSA, INTERGRAM a DILIA v České republice. A potažmo i zákony, které umožňují vybírat „výpalné“ za kažbý prodaný nenahraný nosič, za paměťovou kartu do foťáku, nebo kamery, za každou kopii v KOPYCENTRU, bez ohledu na to co kopíruji a co na prázdné nosiče nahrávám. Už tato „presumpce viny“ by mne mohla opravňovat k nelegálnímu kopírování, které mám již DE FACTO zaplacené.
Argumenty typu „Beatles by nic nedokázali, kdyby neměli chráněná autorská práva“ jsou zcestné. Oba pánové snad záměrně bagatelizují hlavní problém – distributorské společnosti a různé „ochranné autorské svazy“ - které ujídají větší část zisku a rozdělování takto získaných peněz je netransparentní a nedohledatelné.
Protože jsem svým způsobem také autor, režisér, kamerman a producent v jedné osobě, pokoušel jsem se zjistit, která z organizací mne bude zastupovat. Dozvěděl jsem se, že žádná. Proto také veškerá svá díla dávám k dispozici volně ke stažení na internetu. V obdobné situaci jsou stovky hudebních skupin, regionálních videostudií, fotografů a jistě také spisovatelů. A protože je to můj „podnikatelský záměr“, nestěžuji si, že prodávám DVD s hodinovým sestříhaným záznamem za 30-50 Kč.
A já se ptám: Proč mám já a ostatní drobní umělci doplácet na „HIGH SOCIETY“ , která si bude diktovat co se smí a nesmí ? Kdo mi uhradí škodu, která mi vznikla zablokováním mého placeného účtu na serveru MEGAVIDEO, kde jsem měl uložená a archiovovaná pouze mnou vytvořená videa ? Kdy se bude opakovat něco obdobného na serveru YouTube, kam videa ukládám v současnosti ? Jak prokáže běžný člověk, neznalý zákonů, že film, nebo hudba v jeho telefonu či tabletu, jsou legálními kopiemi, které zakoupil na DVD nebo na internetu ? Proč platím „ZLODĚJSKOU DAŇ“ za prázdné nosiče ?
Předseda České pirátské strany Ivan Bartoš správně pojmenoval jádro problému. Bohužel, spoludebatníci mu nechtěli naslouchat.
A závěr ? Je jednoduchý. Dejte mi peníze, natočím film a postarejte se o to, aby mi za jeho shlédnutí platili. To je filozofie, kterou pánové Hackford a Svěrák prezentovali. Tímto bych chtěl požádat o nějakých pár mega pro místní kapely a lidi, co točí videa, dělají divadlo a píšou blogy. Myslím si, že na Vyškov by nám stačilo tak nějak kolem pěti mega PS: Když to bude víc, nebudem se zlobit.