Zamyšlení nad Otázkami Václava Moravce z Karlových Varů

3. 07. 2012 18:09:30
Nedělní debata mne dokonale nadzvedla ze židle. Tak obrovitánskou neinformovanost, nebo spíš možná demagogii, jsem opravdu nečekal. Šéf americké odborové organizace režisérů Taylor Hackford si neustále pletl pojem s průjmem.

Za celou dobu diskuze nedokázal v nejmenším obhájit práva autorů. Ty jaksi pominul ve prospěch skupiny, kterou zastupuje. Režisé není autor. Autor je ten, kdo napsal knihu, případně scénář. Režisér je ten, kdo film realizuje podle scénáře, producent jej financuje a nevylučuje se, že producent a režisér jsou jedna a tatáž osoba. Málokdy již autor námětu. A tak se také musí každý vyrovnat s případným ziskem, či ztrátou. Se všemi důsledky „podnikatelského záměru“, kterým každé dílo je. A nemusí se jednat jen o film, může to být i Hackfordem bagatelizovaná kniha, nebo naopak vyzdvihovaná hudba.

Stejně tak jsem nemohl přijmout argumenty Jana Svěráka. A opět možná proto, že brečí správně, ale na špatném hrobě. Oba pánové totiž hájí výraznou minoritu autorů a interpretů. Stejně tak, jako podivné organizace OSA, INTERGRAM a DILIA v České republice. A potažmo i zákony, které umožňují vybírat „výpalné“ za kažbý prodaný nenahraný nosič, za paměťovou kartu do foťáku, nebo kamery, za každou kopii v KOPYCENTRU, bez ohledu na to co kopíruji a co na prázdné nosiče nahrávám. Už tato „presumpce viny“ by mne mohla opravňovat k nelegálnímu kopírování, které mám již DE FACTO zaplacené.

Argumenty typu „Beatles by nic nedokázali, kdyby neměli chráněná autorská práva“ jsou zcestné. Oba pánové snad záměrně bagatelizují hlavní problém – distributorské společnosti a různé „ochranné autorské svazy“ - které ujídají větší část zisku a rozdělování takto získaných peněz je netransparentní a nedohledatelné.

Protože jsem svým způsobem také autor, režisér, kamerman a producent v jedné osobě, pokoušel jsem se zjistit, která z organizací mne bude zastupovat. Dozvěděl jsem se, že žádná. Proto také veškerá svá díla dávám k dispozici volně ke stažení na internetu. V obdobné situaci jsou stovky hudebních skupin, regionálních videostudií, fotografů a jistě také spisovatelů. A protože je to můj „podnikatelský záměr“, nestěžuji si, že prodávám DVD s hodinovým sestříhaným záznamem za 30-50 Kč.

A já se ptám: Proč mám já a ostatní drobní umělci doplácet na „HIGH SOCIETY“ , která si bude diktovat co se smí a nesmí ? Kdo mi uhradí škodu, která mi vznikla zablokováním mého placeného účtu na serveru MEGAVIDEO, kde jsem měl uložená a archiovovaná pouze mnou vytvořená videa ? Kdy se bude opakovat něco obdobného na serveru YouTube, kam videa ukládám v současnosti ? Jak prokáže běžný člověk, neznalý zákonů, že film, nebo hudba v jeho telefonu či tabletu, jsou legálními kopiemi, které zakoupil na DVD nebo na internetu ? Proč platím „ZLODĚJSKOU DAŇ“ za prázdné nosiče ?

Předseda České pirátské strany Ivan Bartoš správně pojmenoval jádro problému. Bohužel, spoludebatníci mu nechtěli naslouchat.

A závěr ? Je jednoduchý. Dejte mi peníze, natočím film a postarejte se o to, aby mi za jeho shlédnutí platili. To je filozofie, kterou pánové Hackford a Svěrák prezentovali. Tímto bych chtěl požádat o nějakých pár mega pro místní kapely a lidi, co točí videa, dělají divadlo a píšou blogy. Myslím si, že na Vyškov by nám stačilo tak nějak kolem pěti mega  PS: Když to bude víc, nebudem se zlobit.

Autor: Jaroslav Vinický | úterý 3.7.2012 18:09 | karma článku: 12.56 | přečteno: 759x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Hyde park

Veronika Valíková Šubová

Blogu by slušela nová forma i transparentnější pravidla

Blog čeká inovace. Nic proti, změna je život. Ale pod informačním blogem adminů se objevila mohutná diskuse, kterou jsem, přiznávám, zčásti iniciovala já. Domnívám se, že "inovace" by se měla dotknout i celkového fungování blogu.

27.3.2024 v 12:19 | Karma článku: 15.30 | Přečteno: 356 | Diskuse

Jiří Anderle

Dělají z ČR terč. Setrvačností, nebo záměrně?

Sledováním Lipavského, Černochové a Řehky, se nemůžete zbavit dojmu, že jde o organizovanou skupinu šířící záměrně strach. Jak, a proč to dělají?

4.3.2024 v 9:54 | Karma článku: 14.66 | Přečteno: 301 | Diskuse

Filip Vracovský

Proč jsem uzavřel diskuze ?

Po dlouhé době zase do Hydey parku . Je tu pěkně útulnu, žádná tlačenice. Račte vstoupit a za nastražené uši dík ....

1.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 24.36 | Přečteno: 676 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma článku: 13.44 | Přečteno: 265 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Typologie urážek v diskusích a na blogu

Slepice, sebestředný primitiv, soudružka učitelka, Putinova dívka, udavačka ... jen malá ochutnávka laskavostí, které se tady na mě snesly v posledním týdnu. Většinu z nich admini smazali. Ale ty urážky si zaslouží roztřídit.

29.12.2023 v 21:52 | Karma článku: 28.70 | Přečteno: 980 | Diskuse
Počet článků 5 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 858
IT, kameraman, muzikant a pesimista.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...